Tero Ahtola Joka päivä oppii jotain uutta!

Autoilu ja liikenne kuntoon

Suurimmat puolueet ovat kilpaa kieltämässä nykyisiä autojamme ja romahduttamassa niiden arvon, sekä siirtämässä laskun siitä meille, jotka ajamme niillä vanhoilla autoilla pitkiä työmatkoja.

 

Lisäksi ovat vielä ottamassa meiltä vanhoilla ajavilta enemmän veroa ja sillä rahalla tukemassa uusien autojen ostajille isompia ja varustellumpia autoja.

 

Tämä kaikki, vaikka meiltä kerätään liikenteestä vuosittain jo 8 miljardia veroa, mutta sitä palautetaan eduksemme tiestöön vain alle 2 miljardia ja tiet rapistuvat silmissä.

 

Meidän pitää laskea autovero asteittain pois. Näin autojemme turvallisuus paranee ja kulutus pienenee ja kaikki hyötyvät.

Emme voi poistaa sitä kerralla, sillä olisi suuri ongelma, kun kaikkien autojen arvo putoaisi äkisti ja tämä olisi pahinta esimerkiksi rahoituksella autonsa ostaneille ja leasing asiakkaille.

Mutta ratkaisu pitää tehdä, sillä tämä epätietoisuus on rasite autoalalle. Automyyjän tutkinnon suorittaneena ja vuosia autoja myyneenä tiedän mitä se on autokaupalle, kun hallitus sekoilee ja sooloilee.

Muutaman vuoden liukumalla asteittaan vero pois ja nyt heti ilmoittaa se aikataulu. 

Autoveron poiston vajetta verotukseen kuolettaa autoalan piristyminen ja se, että raha jää enemmän Suomeen talouteen pyörimään, kun ei tarvitse hakea vuosittain kymmeniä tuhansia käytettyjä autoja ulkomailta tämän verotuksen takia.

Mutta missään tapauksessa veroalea ei voi maksattaa nykyisten autojen käytön hintaa nostamalla, eli käyttömaksuja nostamalla, tai polttoaineen hintaa nostamalla.

Lyhyesti vielä miettisin, että pitäisikö mopoautojen ajokorttiin sisällyttää edes jokunen ajotunti ennen, kun pääsevät liikenteeseen. Varsinkin, jos uudet kevytautot tulevat ensi talveksi liikenteeseen.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän juhamyllarinen kuva
Juha Myllärinen

Eikös kulutusvero ole hyvä kohdentaa bensaan? Silloin tulevat huomioiduksi auton päästöt, suorassa suhteessa käyttöön, jolloin kannattaa valitava vähäpäästöinen, jolloin ne tulevat valmistukseen.

Autoverolla on tietty järkevä osuus, sillä jos auton hankkii, eikä kulutusta tule, ajon muodossa, tai se jää vähäiseksi, jää kulutushaitta korvaamatta.

Tulisi mieleen, että eikö tämä ole aika helppo analyysin paikka. Paljon vaikeampikin on.

Toisaalta kun auton hankkii, epäsuorasti tukee kaikkea sitä infraa, jota autoa varten tarvitaan. Auton avulla voidaan levittäytyä ympäristöön miten vain, jolloin se valtaantuu, vähän kuin itsestään.

Muistuu mieleen alkuasukkaat Amerikassa, jotka jäivät yhä tiukemmalle. Jos luonnolle ei jää tilaa, se on loppu.

Autoilu vaikuttaa vähän hajauttavalta, ja voi kokonaisuutena johtaa melko kuluttavaan elämäntapaan.

Mikä parasta, niin jos autoilua ajattelee pitkällä aikavälillä, ja antaa aikaa sen seesteiselle sopivuudelle muuhun, niin ratkaisu voi muuttua ympäristön kannalta eduksi. Siis jokin sopivan joustava hajaantuminen, koska ei ole pois myöskään keskittymiltä.

Pakonomaisesti ajettuna näitä on paljon toteutettu, ja kun syntynyt paikkaa. Pakkohan näitä on kelailla jossain vaiheessa uusiksi. Lähti miten lähti.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Kyl se bensaan kohdistettu vero on sinällään oikein, mut pointti mulla se, että mun mielestä sitä on jo niin pirusti, eikä ole varaa enempää sitä käyöttöä tehä kalliimmaksi, kuten esimerkiksi kokoomus ehdottaa.

Mun kirjoitukset venyy aina liian pitkiksi ja siksi koitin mahdollisimman suppeasti asiaa avata, koska olen ehdoilla vaaleissa ja haluan tuoda esiin kantani, joka on se, että uusien autojen ostajille ei pitäisi kerätä enempää rahaa vanhoilla autoilla ajavilta, kuten monet valtapuolueet ehdottaa.

Pitäisi myös huomioida se auton elinkaari, eli se, että vaikka vaihtaa 3v vanhan dieselin uuteen sähköautoon, niin se vanha diesel jää saastuttamaan elinkaarensa loppuun ja sen uuden auton rakentaminen muodostaa paljon päästöjä. Lisäksi meidän promillen osuus päästöistä on sitä luokkaa, että me emme ihan hirveästi ilmastoon voi vaikuttaa vaikka emme ajaisi täällä millään.
Mutta uudemmat autot on yleensä turvallisempia ja kuluttavat vähemmän, joten ostovoimaa jäisi enemmän, mitä pienempiruokaisella töihin pääsisi ja samalla käytöstä muodostuvat päästöt vähenee, jos niitä haluaa ajatella.

Toimituksen poiminnat