Tero Ahtola Joka päivä oppii jotain uutta!

Mopoautot/kevytautot lakiuudistus

Yle uutisoi, että tämän vuoden marraskuussa teillämme liikkuu kevytautoja.

TÄSSÄ LINKKI UUTISEEN

 

Ylen otsikko on harhaanjohtava ja siitä saa käsityksen, että kevytautoa pääsisi ajamaan ilman autokoulua, mutta näin ei ole, vaan vaaditaan mopoautokortti.

Eli nykyiset rimpulat vaan vaihtuisi normaaliautoihin.

Ajo-opetuksen tarve on oma asiansa ja siinäkin voisi olla tarkastamisen varaa ja mopoautokortin suoritetut kurssit pitäisi kyetä hyödyntämään henkilöautokorttia suorittaessa, ettei samasta asiasta tarvitsisi kahta kertaa maksaa.

Täytyy sanoa, että olen erittäin yllättynyt, jos EU tämän sallii, kun ottaa huomioon, minkälainen bisnes mopoautot on EU markkina-alueella toimivalle mopoautojen kaupalle, sekä valmistukselle.

Uudistus on kohtuu hyvä vastaus puheenvuorooni, jonka kirjoitin aika tarkkaan kaksi vuotta sitten.

TÄSSÄ LINKKI SIIHEN

Olisin toivonut, että rajoitin kykenisi tunnistamaan käyttäjän, eli ajokortin tai avaimen tai jonkin muun henkilökohtaisen varmistuksen mukaan tuo rajoitin päälle tai pois, jolloin samaa autoa voisi käyttää sekä nuori, että aikuinen. 

Varoituskolmion voisi myös korvata vähän nykyiaikaisemmalla vaihtoehdolla, eli takalasilla olisi esimerkiksi ledivaloin vihreällä värillä 60 merkki, joka kytkeytyy päälle silloin, kun rajoitinkin.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

https://ajokortti-info.fi/ajokortin-hankkiminen/mo...

Ajo-opetusta pitäisi olla riittävästi ennen kun saa ajokortin.

Käyttäjän aveollila kuva
Antero Ollila

Tämä kuuluu suomalaiseen kulttuuriin, että heiluri heilahtaa aina ääriasentoon. Hyvä käytäntö olisi ollut amerikkainen tapa, että 16-vuotiaana saa ajokortin autokoulun kautta. Auton paino voitaisiin rajoittaa henkilöautoihin ja autoihin nopeudenrajoitin 80 km/h.

Toimituksen poiminnat