Tero Ahtola Joka päivä oppii jotain uutta!

Autokantavähennys auton ostajalle?

Autoilun tulevaisuusmalli 


Autokanta on tunnetusti vanhaa Suomessa. Vanhat autot ovat yleensä turvattomampia, kuin uudet vastaavan koko/teholuokan autot ja sama pätee kulutukseen ja sitä kautta myös ajoneuvon käytöstä syntyviin päästöihin.
Ilmastoraportti kirvoitti monet puolueet ottamaan kantaa Suomen autoiluun ja ovat myös ehdottaneet erilaisia keinoja asian korjaamiseksi. 


Määräävänä tekijänä on ollut päästöt ja on esitelty erilaisia tukia uuden auton ostoon ja jopa polttomoottoriautojen kieltoja pidemmällä aikavälillä.


Suomessa autovero on pitänyt autokantaa vanhana, mutta sen poisto kertarysäyksellä ei ole ongelmaton. Aiheutuisi valtavia ongelmia autoalalle, kun autoliikkeiden varastojen arvot sulaisi äkisti aiheuttaen tappioita ja toisaalta aiheutuisi myös vajaan miljardin vaje verotuloihin.


Autovero pitäisi poistaa vaiheittain, eli muutama prosentti vuodessa. Tämä vakauttaisi autoalaa, koska tulevaisuuteen voisi paremmin luottaa ja tappioit olisi pienempiä.


Uusien autojen tuet on melko ongelmallista perustella päästöisyillä.  Mikäli muutaman vuoden vanha diesel päätetään vaihtaa uuteen ostotukien takia, se vanha auto jää kuitenkin liikenteeseen saastuttamaan ja uusi auto ja sen rakentamisesta syntyneet päästöt on rakennettu "turhaan". 
Onko se siis ympäristöteko?


Lisäksi esimerkiksi Kokoomuksen mallissa tuo uuden auton tuki maksatettaisiin vanhoilla autoilla ajavilla korkeampina käyttömaksuina ja polttoaineverona.


Rahoituksella ostettu uusi auto luo myös melkoisen vajeen ostovoimaan, koska uuden auton arvosta suuri osa haihtuu jo vuoden aikana ja rahoituksen korot ja kulut ja huoltokulut on korkeita ja vakuutusmaksut kalliita rahoitusyhtiöiden omistamissa autoissa.


Mikäli uuden auton hankinta on kiinni tonnin tai kahden tuesta, niin siihen ei luultavasti ole varaa ilman rahoitusta ja nämä tuet siis kannustavat käyttämään rahat ennemmin kansainvälisen rahoitusyhtiön korkoihin, kun esimerkiksi lähiruokaan ja tämä ei tee hyvää työllisyydelle.


Tämän suuntaisia pulmia on nähtävissä useissa ehdotuksissa eri puolueiden ulostuloissa.
Tarjoan ratkaisuehdotusta, joka kannustaisi uudistamaan kestävästi autokantaa ja olisi tasapuolinen kaikille autoa tarvitsiville, eikä vain uuden auton ostajille, joita autoilijoista on pieni osa.
Mikäli ongelma on autokannan ikä, niin pitäisi keskittyä vanhojen autojen pois saamista, eikä niinkään uusien tuomista rinnalle.


Eli auton vaihtoa voisi tukea vaihdattaessa uudempaan autokantavähennyksellä.


Autokantavähennys toimisi samoin, kun kotitalousvähennys. 
Eli kun romutat vanhan autosi ja ostat uudemman tilalle, saat vähentää verotuksessa esimerkiksi 500-2000 euroa riippuen, kuinka "huonon" auton vaihdat ja miten "hyvään".
Tuki olisi tasapuolinen kaikille ja vaikuttaisi sinne autokannan loppupäähän, joka meillä on ongelma.


Osan tuesta voisi käyttää autonvaihdon yhteydessä myös esimerkiksi renkaisiin tai huoltoihin, niin tämä parantaisi turvallisuutta ja pienentäisi päästöjä, kun autot huollettaisiin paremmin.


Työllisyyttä parantava vaikutus olisi merkittävä.


Meidän ei kannata pienenä kansana olla maksumiehinä ja koekaniineina sähköautojen prototyypeille.

Antaa Kiinan ja muiden isojen maksaa tuo kehitystyö ja otetaan ne käyttöön sitä mukaa, kun luonnollisesti kehittyvät.
Annetaan mahdollisuus myös pieni ja keskituloisille vaihtaa auto turvallisempaan ja pienikulutuksisempaan ja kestävästi, eli sen hintaiseen, mihin talous venyy.
 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat