Tero Ahtola Joka päivä oppii jotain uutta!

Koulujen uudet menetelmät heikentävät oppimista

Tässä sitä olla nyt sitten...

 

”Yksi äiti kysyi, mitä hänen pitäisi tehdä, kun kymmenvuotiaan pojan opettaja oli sanonut, että oppilaat saavat itse määrätä itselleen matematiikan läksyt. Hänen poikansa ei ollut koko syksynä tuonut matematiikan kirjaansa kotiin eikä ollut määrännyt itselleen yhtään läksyä”, Keltikangas-Järvinen kertoo.

 

Tuon jälkeen sitten paiskataan mukelot ammattikouluun, josta opettajat ovat lähteneet pois, kun ei saa enää opettaa, kun opetus on siirretty työmaille, ettei tarvitse maksaa opettajille palkkaa, niin sillähän se Suomi lähtee nousuun eikö niin?

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä

Se nyt vaan on sitä leppoistusta. Opettajille. Tekosyitä keksitään urakalla, että vastuu voitaisiin siirtää kelle muulle tahansa. Kunhan palkka juoksee.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

En nyt aivan heti näe siinä, ettei määrää itselleen läksyjä, mitään eroa siihen, että opettaja määrää läksyt mutta oppilas ei tee niitä. Ainoa vaikutus on, että oppilas joutuu tuntemaan syyllisyyttä tekemättömistä tehtävistä.

Itsekään en koulussa tehnyt matematiikan läksyjä juuri koskaan, mutta silti sain aina n. kymppejä. No, lukion ekalle luokalle asti, jonka jälkeen numerot lopahtivat (näen siitä painajaisia edelleen).

Käytännössähän ne tehtävät olivat tavallisesti niin helppoja, että ne pystyi laskemaan sitten kun opettaja pyysi taululle. No ei ehkä kaikkia tehtäviä, mutta useimmat.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Kuten tuo linkkaamani tutkimus osoittaa ja kuten on ihan maalaisjärjelläkin tiedossa, niin kyllä ne hyvät oppii aina ja pärjää aina, mutta kaikki ei opi itseopiskelulla ja ilman läksyjen tuomaa kertausta.

Hienoa, että olet ollut hyvä matikassa jopa ilman läksyjen tekoa.

Toimituksen poiminnat