Tero Ahtola Suomi takaisin!

Luovutko kissastasi, pihvistäsi ja autostasi vai äänestyskäyttäytymisestäsi?

Mediat tuottaa mitä ihmeellisempiä "uutisia"

Tässä linkkejä olkaa hyvä. Linkkien uutiset on lähinnä esimerkkejä tästä hössotyksestä.

Kissat ja koirat

Autot ja liikenne

Pihvit ja maito

Salaatti ja Mallorca

Kiinassa lapsityövoimalla tuotettu huonolaatuinen krääsä ja sen tänne rahtaaminen

 

Kun katsoo nykymuotoista EU:ta ja sen mukana tuomaa avointa globaalia kauppaa tukevat puolueet, niin voisi kysyä, että luovutko mieluummin kissastasi, koirastasi, autostasi, pihvistäsi, kananmunastasi, maidostasi, etelän lomastasi, takkatulestasi vai voisitko vaan äänestää tulevissa vaaleissa jotain muuta, kun poliitikkoa, joka aiheuttaa nämä ongelmat ja syyttää niistä sinua?

 

Sinä. Juuri sinä äänestit viime eduskuntavaaleissa kokoomuslaista, vihreää, keskustalaista, demaria, vasuria, ruottalaista, jotka kaikki syytävät sinun palkastasi riistämiään verorahoja esim. yritystukina kymmeniä miljoonia laivayhtiöille, jotka kuskaavat joka päivä edestakaisin ihmisiä ja kaljaa eurooppaan ja sieltä takaisin, jotta ihmiset voivat kiertää elintasomme edellyttävän veron maksun noista kaljoista. Tuo on niin typerää politiikkaa, että aivot suorastaan hylkii ymmärtämästä kyseistä teatteria.

Äänestit juuri niitä poliitikkoja, jotka uskottelevat median tuella sinulle, että globaali avoin kauppa on hyvä ja tavoiteltava asia ja uskottelevat, että pankit lainaavat sinne talleteltuja rahoja, eikä luo sitä tyhjästä ja uskottelevat, että talouden jatkuvan kasvun edellyttämä tuotannon tehostaminen loisi työpaikkoja, vaikka se oikeasti toimii päinvastoin.

Äänestit poliitkikkoa, joka pitää hyvänä asiana, että et voi ostaa enää Suomessa valmistettuja tuotteita, koska äänestämäsi poliitikko on sitä mieltä, että on järkevämpää antaa 12 vuotiaiden lasten valmistaa ne paidat toisella puolella maailmaa tehden 16 tuntisia työpäiviä tehtaassa, jonka viemäri valuu mereen ja pakoputki törröttää onttona taivaalle ja josta ne rahdataan sitten Suomeen laivalla, joka kuluttaa öljyä ja tuottaa päästöjä enemmän, kun kaikki Suomen autot yhteensä.

Äänestit poliitikkoa, joka sanoo, että Suomi ei pärjää yksin ja että avoin globaali kauppa olisi hyvä asia ja tuontitullit olisi se iso paha musta koura, joka imaisee meidät kaikki tuonelan kaivoon.

Sama poliitikko unohtaa kertoa, että hän silti tukee eu:n itse keräämiä tuontitulleja, jotka tosin tilitetään EU:lle Kiinasta tilaamistasi korvalappustereoista, eikä Suomelle.

 

Sama poliitikko, jota äänestit viime vaaleissa pitää hyvänä asiana, että Suomessa pientä karjatilaa pyörittävä isäntä asentelee köyden kaulaansa ja lähtee latoonsa kiipeilemään, jotta voidaan jatkossa tilata Saksasta tai Puolasta lihat ja leivät ja rahdata ne niillä rajusti savuavilla laivoilla tänne. Ja muistathan, että se äänestämäsi poliitikko on siis ottanut ihan jokaisesta tilistäsi siivun ja lähettänyt sen tuolle Puolan tai jonkun muun EU maan isännälle sinne sikatilalle, jotta se saa ylituotettua lihankin niin halvaksi, että se kannattaa Suomeen asti rahdata.

Sama poliitikko jota äänestit pitää tuontitulleja maailmanloppuna, mutta silti tekee niin käänteisesti sinun palkastasi keräämillää verovaroilla Näin

 

Kysynkin siis vielä kerran. Luovutko mieluummin siis kotieläimistä, autostasi, lomistasi, takkatulestasi jne. vai olisiko mukavampi vaan äänestää sellaista henkilöä, joka ei syyllistä sinua rikoksista, joita itse tekee.

 

Lopuksi annan vielä Ritalalle vähän lisää virikkeitä, niin pääsee helpommin tuomitsemaan tämän kirjoituksen taas.

Tässäpä Jussi Halla-Ahon kirjoitus viime kesältä maikkarin  vieraskolumnissa

Otan siitä tähän pienen esimerkin kun moni ei jaksa lukea näin pitkiä juttuja kokonaan, vaikka jaksaa silti ajaa sillä savuavalla autolla äänestämään kokoomusta ja vihreää samalla, kun käy tilaamassa etelän matkan ja uudet shortsit Bangladeshista.

"Tavaran vapaa liikkuminen johtaa siihen, että tavaroita valmistetaan siellä, missä se on edullisinta tai muuten kannattavinta. Tämä on järkevää periaatteessa mutta vain periaatteessa. Kun pitkälle kehittyneessä maassa valmistetun lopputuotteen, vaikkapa auton, puhelimen tai virvoitusjuoman, raaka-aineet kuljetetaan tehtaalle eri puolilta maapalloa, tämä kuormittaa ympäristöä. Kuljetukset synnyttävät n. 15% maailman kasvihuonepäästöistä. Raskaan tieliikenteen ja laivaliikenteen osuus tästä on yli puolet. ”Vihreästi” ajattelevat ihmiset usein korostavat lähituotannon ympäristöystävällisyyttä ja kestävyyttä, mutta samaan aikaan he vannovat tavaran vapaan liikkumisen nimeen. Tekstiilit valmistetaan nykyään Bangladeshissa eikä Suomessa. Tämä ei ole ympäristön kannalta hyvä asia. Protektionismi ja kotimainen tuotanto on ympäristöystävällistä. Ei ainoastaan siksi, että se vähentää tarvetta pitkiin kuljetuksiin, vaan myös siksi, että länsimaisen päästö- ja muun sääntelyn vuoksi tuotanto kuluttaa vähemmän energiaa ja muita resursseja kuin halpamaissa."

 

Tuo Jussin kirjoitus on ongelman ymmärtämistä.

Puheet sinun syömisestä ja lomailusta ja autoilusta on ongelman tahallaan väärin ymmärtämistä. 

 

Onko sinulla kokoomuksen, sdp:n keskustan, vihreiden, rkp:n tai vasemmiston äänestäjällä heittää tähän näkökulma, joka tukee sitä, että globaali avoin tavaran ja rahan liikkuvuus ei ole tehnyt mitään ongelmaa, vaan ongelman olet tehnyt sinä itse, kun olet syöny pihviä ja ajanu autoo, jotta voit käydä töissä?

 

 

 

 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (79 kommenttia)

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Jätän taas äänestämisen väliin.

Aikoinaan en saanut äänestää Suomessa ja nyt en halua.

Käyttäjän TimoAunio kuva
Timo Aunio

Oikein hyvä kirjoitus kun läpileikataan todellisuutta kunnolla .

Käyttäjän RikuJungell kuva
Riku Jungell

Kovin perussuomalaista tämä, että katsotaan menneisyyteen kun pitäisi katsoa tulevaisuuteen. Muutosta, rohkeaakin, tarvitaan, mutta rajojen sulkeminen, sisäänpäin kääntyminen ja muurien rakentaminen eivät ole askel eteenpäin, vaan taaksepäin. Maailman talouden järjestelmät vaatisivat perusteellista muutosta niiden huonoihin rakenteisiin, mutta se oikea ratkaisu globaaleihin ongelmiin ei ole se, että linnoittaudutaan omalle takapihalle ja kuvitellaan että ongelmat kiltisti kiertävät meidät. Tarvitaan globaaleja ratkaisuja, ei kuppikuntaisia.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

"rajojen sulkeminen, sisäänpäin kääntyminen ja muurien rakentaminen eivät ole askel eteenpäin, vaan taaksepäin"

missä kohtaa kirjoitustani rakensin muureja?

"Maailman talouden järjestelmät vaatisivat perusteellista muutosta niiden huonoihin rakenteisiin"

Juuri tästähän minä kirjoitin.
Muut käskee syömään ruohoo ja laittaan ehjät diisselit romuttamolle ja tukeen verovaroilla uusia sähköisiä tilalle ja kaikki tietää, että kumpikaan ei ole rataisu globaaliin ongelmaan.

Nyt EU:ssa hoputetaan sitä sun tätä ympäristöverukkeella, mutta itse ongelman aiheuttajasta, eli globaalista vapaasta kaupasta ei puhu kukaan mitään.
Paitsi osa meistä persuista...

"Tarvitaan globaaleja ratkaisuja, ei kuppikuntaisia."

Jos minä pidän globaalia vapaakauppaa ongelmana, niin kuvitteletko oikeasti, että esitän ratkaisuksi jotain kuppikuntaista?

Ratkaisu on lopettaa tuo järjettömyys. Se tapahtuu niin, että ensin on myönnettävä se oikea ongelma.
Suomi voisi olla tässä asiassa ihan mallimaa, kiten pääministeri ja presidentti on toivonut.

Mallimaaksi ei tulla kieltämällä lehmät ja autot.

Mallimaaksi tullaan kertomalla EU sedille ja tädeille, että päästöistä ja ihmisoikeuksista piittaamattomista maista tuotavalle tavaralle, pitää lisätä tuontivero ja jotta se hinnaltaan vastaa tasoa, joka olisi, jos asiat olisi hoidettu kunnolla.

Veroa voi pienentää sitä mukaa, kun asiat tulee noissa maissa kuntoon.

EU on nytkin asettanut tuontitulleja useille tuotteille ja teräkselle vedoten polkumyyntiin, jotta EU maat itsekin harrastaa. Moni eu maa ja eu tukee yrityksiä, joka mahdollistaa normaalia pienemmän hinnan vientituotteelle ja se vääristää kilpailun ja on juuri syynä siihen, että polkumyyntitulleja esim kiinalle eu on asettanut.

Onko kirjoitukseni sisältö mielestäsi väärässä kun syytän päästöistä globaalia politiikkaa, enkä lehmiä ja autoja?

Jarkko Mynttinen

Jälleen lukija, joka ei lukenut juttua loppuun tai sitten ei ymmärtänyt.
Lueppa viimeinenkin kappale ja vastaa sitten uudelleen. Siinä pyydettiin perustelemaan kantanasa näkökulmalla, joka tukee sitä, että globaali avoin tavaran ja rahan liikkuvuus ei ole tehnyt mitään ongelmaa, vaan ongelman olet tehnyt sinä itse.
Vastauksesi on liian abstraktia höttöä, joka yrittää johdattaa alkuperäisen tarinan ihan toisaalle kuin mistä Ahtola kirjoittaa. Kommenttisi ei anna vastausta mihinkään konkreettiseen kysymykseen.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Eipä näitä kannata tosissaan ottaa, eihän äänestäjätkään niin tee.

Nää ilmastonmuutosasiat on liian vaikeita persuille, kannattaa pysyä vaan siinä turvallisessa maahanmuuttopolitiikan arvostelussa.

Ei kukaan nauramatta luen persujen tekstejä ilmastonmuutoksesta.

Hyvä yritys, mutta onneton teksti.

Ei kannata vaivautua.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Ritalaa harmittaa nyt vietävästi, kun tietää, että olen täysin oikeassa tässä kirjoituksessani ja myöntää sen, kun ei sisältöä millään muotoa osaa kritisoida.

Hyvä, että nauratti. Nauru pidentää ikää.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Omasta mielestään kaikki on aina oikeassa, persujen tapauksessa sitä ihan oikeaa oikeassa oloa ei vaan juuri näy.

Onnetonta räpellystä ja selittelyä.

Miten voi kommentoida sisätöä, kun sitä ei ole.

Tyhjää täynnä, niinkuin eduskuntaryhmänne äänestyskäyttäytyminen.

Uskokaa unelmiinne, vaaleissa se itkuinen totuus sitten selviää.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola Vastaus kommenttiin #10

Juuri näin. Olen omasta mielestäni oikeassa juuri niin kauan, kun joku osoittaa olevani väärässä.

Joo onnetonta räpellystä. Ainoastaan ainoa ilmastoa koskeva kirjoitus täällä, missä puhutaan ongelman aiheuttajasta.

Mutta nuo muut blogit on ihan huippuja missä annetaan ongelman aiheuttajan jatkua, mutta kielletään lehmät ja autot jne...

En usko, että tämä menee koskaan, niin, että persut valitaan hallitukseen ja korjaa tämän asian, mutta voimme silti tuoda tätä asiaa esille, jotta kansa ymmärtää mistä on kyse ja alkaa vaatia toimia, jonka seurauksena tässäkin asiassa muut puolueet joutuvat tulemaan meidän kanssa samalle linjalle aivan kuten maahanmuutossakin on nähty tapahtuvan.

Mulle on aivan se ja sama korjaako asian persu vai kokoomuslainen kunhan korjaa.

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson

Musitaakseni Perussuomalaiset lähtivät mukaan hallitukseen mutta en muista että puolue olisi mitenkään erityisesti halunnut lopettaa yritystukia hallituksessa ollessaan eikä se muutenkaan hirveästi tuonut niitä muita mainitsemiasi asioita pöydälle hallitusneuvotteluissa.
Puuvillan, jota käytetään raaka-aineena vaateteollisuudessa, suurimmat tuottajat ovat Kiina, Pakistan, Intia, USA ja monien Afrikan maiden tärkein vientituote. Eikö ole yrityksen kannalta taloudellisesti järkevämpi tuottaa puuvillasta tehtyä vaatetta lähellä raaka-aineen tuottajaa?
Kysyppä vientiyrityksiltämme haluavatko he takaisin protektionismin aikaan?

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Muistele miten haluat Soinin politiikkaa, mutta se ei mitenkään tähän asiaan liity.

En minä voi vastata Soinin takinkäännöistä.

"Kysyppä vientiyrityksiltämme haluavatko he takaisin protektionismin aikaan?"

Minä luulin, että demokratia on sitä varten, jolla valitaan päättäjät, jotka tekevät asioita ympäristön ja yhteiskunnan hyväksi, eikä niin, että yrityksiltä kysellään miten toimitaan.

Nyt ollaan menty yritysten tarpeet esillä ja juuri siinä on ongelma.

Tuontitullit tasoittaisi vientiyritykset samalle viivalle, ei estäisi mitenkään niitä, jotka toimivat ihmisoikeuksia ja ympäristöä ym pelisääntöjä kunnioittaen.

Maapallon, voi tuhota vaikka kuolisimme, koska talous ja yritykset.. tosi fiksua...

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Mitä todellisia mahdollisuuksia Suomella olisi tehdä poliittisia päätöksiä, joilla saada esim. tietotekniikan menekkituotteiden valmistusteollisuutta tai muuta vastaavaa takaisin/enemmän Suomeen? Millä tavalla muut puolueet kuin Persut ovat tehneet päätöksiä, joilla valmistavaa teollisuutta on joutunut siirtymään pois täältä? Tätä aina hoetaan, mutta mitkä ovat ne kuuluisat päätökset, joilla tätä on aiheutettu?

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Muut puolueet kannattavat estoitta EU:ta, joka päättää meidän puolestamme, paljonko esim. kiinasta tuodusta tavarasta maksetaan tullia.

Mitä kohtaa tässä et ymmärrä?

Ja jos Euroopassa valmistetun tuotteen hinta muuttuu kilpailukykyiseksi, koska kiinasta tuodun nousee, niin eikö se kohtuu varmaa luulisi olevan, että tuote ostetaan sieltä mistä halvimmalla saadaan, kuten nytkin.

Nyt luullaan, että saadaan halvalla, kun ostetaan kiinasta, mutta tuosta tulee lasku vielä jälkikäteen tsunamien, helleaaltojen myrskyjen ja siirtolaisuuden muodossa.

Pitää kyetä katsomaan kokonaisuutta.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Et näköjään sinäkään kykene vastaamaan. Arvasin sen kyllä.

Se olet sinä, joka et kykene katsomaan kokonaisuutta, joka on talouden globalisaatio. Se ja EUn jäsenyys ovat olleet Suomelle suuri taloudellinen etu. Se on ihan todistettavissa ja laskettavissa oleva juttu.

Globalisaatiolla on toki kielteisiäkin puolia, ne ovat sitten eri juttu

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola Vastaus kommenttiin #27

Mihin en kykene vastaamaan??

Suomi on nyt niissä EU pöydissä istumassa vaikuttamassa.

Nyt Suomen edustajat sanovat niissä pöydissä, että joo joo laitetaan diisselit pois jos käskette, kun pitäsisi sanoa, että saastuttaville maille ja rahdeille tulee asettaa haittavero.

Mitä tässä et ymmärrä?

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Millä tavalla Kiinasta tuotettu tavara aiheutta tsunameita?

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Jari Tervolla oli hyvä kolumni Helsingin Sanomissa, tässä siitä pieni lainaus:

"Ilmastonmuutosraportti pohjaa luonnontieteeseen, jota parempaa tietoa meillä ei ole. Tiede on kohottanut meidät pimeydestä ja taikauskon tyranniasta alustavasti kohti valoa ja järkeä. Aina kun ihminen nousee laivaan tai lentokoneeseen, hän luottaa tieteeseen.

Järkevä ihminen ei mieti, voiko häntä rokottaa. Kyllä voi. Se suojaa häntä. Siitä huolimatta riittää ihmisiä, jotka testaavat omaa maailmankatsomustaan lastensa hengellä ja terveydellä. Joittenkin mielestä myös ilmastonmuutoksen tosipohjan voi selvittää ihmiskokein. Ei tehdä mitään. Kyllä se sitten selviää."

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005862160.html

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Aikanaan neuvostoliittolaiset valmistivat protektionistisesti oman mirrinsä. Se oli niin hyvin kopioitu lännen PDP:stä, että sen floating-point yksikössä oli jopa sama firmware-virhe kuin PDP:n flotarissakin alunperin…

Olisihan näitä muitakin tarinoita, mitä kaikkea hauskaa protektionismista ja vapaan kaupan esteistä on tullut, mutta jääköön.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Onko ilmastonmuutosuskovaiset saaneet uuden profeetan tenutervosta.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Jos osaa lukea, on pakko arvostaa Tervoa. Sillä on sanottavaa ja kyky sanoa se. Sekös pölhöpopulisteja harmittaa.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen
Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Kuka tässä on pölhöpopulisti ja mikä häntä harmittaa?

Tervo toteaa kolumnissaan, että ilmasto lämpii ja se on paha juttu.

Osasin tuon lukea ja arvostan myös Tervoa siitä, että hänkin tämän ymmärtää.

Mitään ratkaisua ongelmaan Tervo ei esitä, eikä syitä, mistä ilmaston ongelma syntyy.

Mun blogi toteaa, tuon pääsyyn ongelmaan ja kun siihen ei ole mitään sanottavaa Mikalla, niin hän laittaa linkin jossa Tervo kirjoittaa hassulla tavalla päivänselviä asioita ja arvelee, että pölhöpopulisteja harmittaisi tuo.
Kylläpä tuli paljon lisää tarpeellista sisältöä ilmastokeskusteluun.

Jotain tasoa nyt näihin kommentteihin, jos ei ole aiheesta mitään sanottavaa, kannattaa pysyä hiljaa.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #32
Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Mitä keinoja meillä on ongelman ratkaisemiseksi tuontitullien lisäksi?

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Suomi on EU:n jäsen, ja Suomi ei asettele mitään tulleja.

Suomalaiset halauavat olla EU:n jäsen, joten se siitä.

Kannattaa jättää nämä asia niistä oikeasti jotain tietäville, mutu-tuntuma ja mestarin räpellykset eivät kuulu ilmastomuutoksesta jotain tietäviin kirjoituksiin.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Joko petteri kertoo montako tutkijaa ipcc:n hommissa on?

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #19
Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Joo mähän siis kysyin juuri, että mitä muita vaihtoehtoja on...

Miten suomalaisten halu olla eu:n jäsen tähän ilmastoasiaan liittyy?

Olisi Ritala toivottavaa, että lukisit kirjoitukset ja ymmärtäisit ne, ennen kun alat kommentoimaan ja vielä parempi, jos kommentoisit vasta sitten, kun tuoda jotain sisältöä keskusteluun.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Parantaa omaa tuotantoa ja ostaa kotimaista, vaikka se olisi kalliimpaakin. Turha itkeä, mitä muiden pitäisi tehdä.

Olen varmaan käyttänyt yli sata neliötä BB/WG vaneria ja ostanut kaiken kotimaista, vaikka baltiassa tuotettua olisi saanut 25% halvemmalla. Nelimillinen on tosin niin harvinaista, että sitä on pakko ostaa mitä saa.

Olen pistänyt seinään kotimaista Karelian Saima-parkettia, vaikka hinta onkin suolainen. On muuten tyylikäs seinä. Tosin ei meitä sitten ilmeisesti ollut tarpeeksi, koska sekin tuotanto on lopetettu ja Tuupovaaran tehdas suljettu.

En osta koskaan eteläamerikkalaista lihaa. En edes saksalaista tai tanskalaistakaan. Jokainen voi itse päättää, mitä ostaa.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

"En osta koskaan eteläamerikkalaista lihaa. En edes saksalaista tai tanskalaistakaan. Jokainen voi itse päättää, mitä ostaa."

voikohan kuitenkaan jokainen ostaa kalliimpaa, jos halvempaa on tarjolla.

Suosin myös kotimaista niin paljon kun pystyn,

Itkenkö minä sitä, kun joku ei osta kotimaista?

En itke. Totean vain, mikä aiheuttaa ja on aiheuttanut ilmaston lämpiämiseen johtaneen päästöt, kun aihe on nyt paljon esillä.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #25

"voikohan kuitenkaan jokainen ostaa kalliimpaa, jos halvempaa on tarjolla."
Ja Halla-ahon ratkaisulla pistetään heidätkin maksamaan enemmän...

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Loppujen lopuksi, kumpaa uskot ennemmin satoja IPCC:n asiantuntijoita vai Jussi Halla-ahoa?

Vastaus ei ole vaikea, paitsi uskollisille opetuslapsille.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Kerro nyt missä kohtaa Jussi Halla-Aho on IPCC:n asiantuntijoiden kanssa erimieltä, niin pohditaan sitten yhdessä kumpaa uskotaan?

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Kaikki nyt varmaan ymmärtää, että maailmankauppa saastuttaa, se nyt vaan ei pysähydy, vaikka Jussi niin sanoo.

Se on realiteetti se.

Lähiruoka, niinkuin on sanottu.

Ihmisten liikkuvuutta ei varmasti rajoiteta, sehän tässä persujen agendassa on taka-ajatuksena.

Kaikki keinot on moneen kertaan sanottu.

Persuilla ei ole mitään keinoja hillitä ilmastonmuutosta, se on ainoa fakta, minkä kaikki tietävät.

Suomi ei ole omavarainen, ja valtaosan tuotteista valmistus ei taloudellisesti täällä onnistu, se on satua, jos sellaiseen uskoo.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Ai jaa, että kaikki ymmärtää, että maailmankauppa saastuttaa.

Ok, eli ei tehdä mitään asialle, koska kaikki ymmärtää sen :)

Eli jos jonkun syttyy auto palaan, niin riittää, että sen ymmärtää, sammuttaa ei kannata, jos vaikka jotain osia säilyisi?

"Lähiruoka, niinkuin on sanottu.

Ihmisten liikkuvuutta ei varmasti rajoiteta, sehän tässä persujen agendassa on taka-ajatuksena.

Kaikki keinot on moneen kertaan sanottu.

Persuilla ei ole mitään keinoja hillitä ilmastonmuutosta, se on ainoa fakta, minkä kaikki tietävät.

Suomi ei ole omavarainen, ja valtaosan tuotteista valmistus ei taloudellisesti täällä onnistu, se on satua, jos sellaiseen uskoo."

Miten tän sun diipadaapa liittyy aiheeseen.

Minä esitän, että globaali vapaakauppa on ongelman aiheuttaja.

Eli se, että rahtilaivoilla ei ole mitään pelisääntöjä ja se, että joissain maaosissa yrityksillä ei ole minkäänlaisia sääntöjä ja globaalit sijoittajat käyttävät tätä hyväkseen ja rakennuttaa tehtaita näihin ilmastosta ja ihmisoikeuksista piittaamattomiin maihin aiheuttaen koko maapallolle tuhoa, josta kaikki nyt puhuu.

Joko maksetaan nyt haittaveroa kun ostetaan noista halpamaista, tai sitten maksetaan jälkikäteen myrsky/tulva ym tuhoina.

Minä maksaisin ennemmin nyt.

Minulle on tullut selväksi, että Ritala mielihyvin antaa paskan valua housuun ja maksaa sitten jälkikäteen.

Valtaosa tuotteista on valmistettu täällä ennenkin, mutta se ei ole edes pontti.

Etkö nyt ymmärrä, että sen haittaveron tarkoitus on pakottaa nuo piittamattomat maat piittamaan kuten me, jos haluaa meidän markkinoille.

Sitä mukaa, kun päästöasiat laittavat kuntoon, niin haittaveroa voi laskea perusteettomana.

Yritykset olisivat lopulta tasavertaisessa asemassa tekemässä globaalia kauppaa ja tuotteita rahdattaisiin vähäpäästöisillä rahdeilla.

Minulle sopii, että olet eri mieltä.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

"Persuilla ei ole mitään keinoja hillitä ilmastonmuutosta, se on ainoa fakta, minkä kaikki tietävät."

Ja vasureillako on, kerro lisää ja myös samalla miten monta °miljoonasosaa se vaikuttaa.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Mä voin hyvin luopuu pihvistä

Ajan hybridi-autolla

En matkusta ulkomaille

Syön enempi kasviksia.

Siinä ne, eikä oo vaikeaa.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Voit toki, mutta toivottavasti ymmärrät, että nuo asiat ei korjaa ilmasto-ongelmaa.

Minullakin oli sähköauto pari vuotta. Siis oikea sähköauto, ei mitään hybridiä, joka lataa bensalla akkuja.

En lopeta lihansyöntiä tai lentämistä turhaan, mutta en myöskään turhaan lennä, tai syö lihaa...

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Globaali vapaakauppa on ja pysyy, haittaveroa sille ei tule.

Se on helppo sanoa, että se pelastaa kaiken, mutta kun se ei ole mahdollista.

Esimerkiksi, meillä on tuolla amerikassa yksi molopää, joka ei missään tapauksessa suostu yhtään mihinkään, sillä ilmastomuutosta ei ole.

Pienistä teoista tää paranee, ja pikkuhiljaa ihmiset asian ymmärtävät, ja se vie eteenpäin asioita.

Nytki näkee monessa maassa, että asia on otettu tosissaan, vastustustusta on aina, mutta se jää vähemmistöön.

Sellaista mahdollisuutta, että joku tai jotku asettaisivat jonkun haittaveron vapaakaupalle ei ole, se on sellaista haaveilua, mikä ei johda mihinkään.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Globaalille vapaakaupalle on jo useita haittaveroja.

Ja niitä muutetaan kokoajan tarpeen mukaan.

Olisi Ritala hyödyllistä, jos ottaisit edes hieman selvää asioista ennen kirjoittelet aivan puutaheinää tänne.

Nuo verot on juuri tätä tarkoitusta varten, että voidaa rajoittaa ympäristölle, tai ihmisille haitallista tuontia.

Tämä ilmasto ei parane pienistä teoista, etkö lukenut edes tuota raporttia mitä jaat?

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Tottakai on pieniä haittaveroja, niitä nyt on ollut koko ajan. Puhuin nyt jostain ihmeellistä uudesta haittaverosta, joka estää ilmastonmuutosta.

Sellaista ei tule.

Eikä tule tulleja, sen jälkeen kun tuo yksi älykääpiö on huomannut, että oman maan työttömyys lisääntyy, ja valmistus siirtyy ulkomaille.

Persut rakastaa tulleja ja niiden myötä protektionismia, kerroppa maailmanhistoriasta näitä tapauksia joiden myötä tullit ovat parantaneet ihmisten elämää ja luoneet hyvinvointia.

Vapaakauppa on suomalaisille ainoa vaihtoehto menestyä, ja sitä kautta nostaa elintasoa, ja sitä kautta saavuttaa korkea asema teknologiassa, ja sitä kautta ehkäistä ilmastonmuutosta.

Raportissa keskitytään hiilinieluihin, uusiin energiamuotoihin, lihansyönnin vähentämiseen ja liikenteeseen.

Liikenteeseen kehitetään uusia ratkaisuja, Norjassakin lentoliikenne on lähes päästötöntä muutaman vuoden päästä.

Vapaakauppa ei lopu, vaikka kuinka sitä haukkuisit, se saastuttaa kyllä, mutta tuo myös hyvinvointia eri maihin.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Juuri luovuin koirasta, kohta myyn yhden auton ja lomalennot olen jo lopettanut. Riittääkö?

Kyllä rasistinkin pitää ihan itse ottaa osaa ilmastonmuutoskamppailuun. Persuja ei ole vapautetttu. Mutta olet varmasti oikeassa, että lupaamalla persujen äänestäjille mahdollisuuden jatkaa rötväilyä saadaan kerättyä paljon tyhmien ihmisten ääniä.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

"Juuri luovuin koirasta, kohta myyn yhden auton ja lomalennot olen jo lopettanut. Riittääkö?"

Ei riitä. Siitähän juuri kirjoitan.

Toimia pitää tehdä globaalilla tasolla poliittisin päätöksin, jos haluaa jotain tehdä.

Kai ymmärrät, että turhanpäiväiset rasistiksi haukkumiset ei tee sinusta nokkelan oloista fiksua kommentoijaa, vaan huonon arviointikyvyn omaavan vastakkain asettelijan.

Ja ekan sähköpyörän ostin noin 7 vuotta sitten. Ekan täyssähköauton 4 vuotta sitten.
Ekan ilmalämpöpumpun asensin 10 vuotta sitten. Luultavasti ensi keväänä saan ekat aurinkopaneelini.
Ostan aina mahdollisimman lähellä tuotettua ruokaa ja muita tuotteita.

Mutta en viljele harhaista kuvitelmaa, että nuo toimet millään lailla pelastaisi ilmastoa lämpiämästä. Päästöt jatkaa kasvuaan niin kauan kun länsimaat sallivat noiden kehittyvien maiden näin tekevän.

Energian säästö on järkevää.

Tällä hetkellä menee näemmä 231w sähköä, kun on pesukone ja telkkari ja yksi valo päällä.
Sähköä joka on tuotettu uusiutuvilla.

Ikävä kyllä joudun kärsimään muiden mukana ilmastonmuutoksen mukana tuomista haitoista, koska ihmiset täällä luulevat asian olevan sillä selvä kun ostaa hybridin, vaikka oikeasti pitäisi vaatia poliitikoilta oikeita toimia asian korjaamiseksi, eli haittaveroa haitalliselle touhulle

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Sähän puhut kuin vihreä, vihreetähän on lisäämässä haittaveroja lähes kaikkeen :)

Ootko oikeassa puolueessa. :)

Ja Vasemmistoliitto, mun äänestämä puolue haluaa poistaa ilmastolle haitallisia yritystukia.

Sulla on toivoa, vaihda oikeeseen puolueeseen, ja jätä toi muukalaisvihamielinen lahko taaksesi.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola Vastaus kommenttiin #42

Vasemmisto on puolueena lähempänä kun vihreät, ihan näin sivuhuomiona vaikka ymmärsin vitsin.

Kai ymmärrät, että suuri osa yritystuista on annettu sen takia, että kilpailukyky paranisi ja säilyisi työpaikat.

Kilpailukyky taas on heikentynyt sen takia, kun samalle markkinalle saa tuoda vapaasti ilmaan mitään sääntöjä tuotettua tavaraa. Eli samalle markkinalle tuodaan halvemmalla tuotettua tuotetta ja tuo alempi hinta johtuu siitä, että ympäristö ja ihmisoikeusasiasta ei välitetä.

Reilua?
Nyt meinaat sitten, että ongelman ratkaisee se, että lopettamalla nuo yritystuet yhä useampi yritys kun muuttaa Intiaan, jossa ei tarvitse piitata päästöistä ja rahtaa tuotteen sitten sieltä tänne, niin asia on korjattu?

Yritystukien poisto olisi ihanne tilanne tasapuolisuuden nimissä, mutta ilmastoasiana sitä en näe. Toki jos yritys sijaitsee noissa kehitysmaissa ja laivaa sieltä roinaa tänne, niin sitten, mutta siinäkin tilanteessa joku muu sen roinan sillä samalla savuavalla laivalla tänne tuo niin kauan, kun se sallitaan täällä päässä kuten nyt.

Persuissa varmasti on rasistejakin, sitä en kiellä, mutta persut ei ole puolueena muukalaisvihamielinen, kuten en minäkään.

Ja mun ei tarvii tämän kehitysmaista puutteellisilla tuotetun tavaran haittaveroa varten vaihtaa puoluetta, koska tuo ilmastovero lukee ihan puolueemme etusivulla.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola Vastaus kommenttiin #47

# 47

Intia ja parjaamasi Kiina ovat mukana vastustamassasi Pariisin ympäristösopimuksessa. Se on hyvä alku ja siitä sopii jatkaa.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola Vastaus kommenttiin #52

Joo se on hyvä alku ja hyvä, että on myös halukkuutta asiaa hoitaa.
Nuo isot maat, kuten kiina kykenee halutessaan nopeisiin toimiin, toisin kuten esim. EU jossa kaikki löyhät kompromissit kestää vuosikausia saada aikaan.

Käyttäjän MattiKouri kuva
Matti Kouri

Tero hyvä!

Kirjoitit: "Päästöt jatkaa kasvuaan niin kauan kun länsimaat sallivat noiden kehittyvien maiden näin tekevän."

Tuohon ei tarvitse persun lisätä kuin se, että monet niistä ovat vielä muslimimaita, niin alamme olemaan teidän periaateohjelmanne ytimessä:-(

Siis oletko vakavissasi, että me täällä länsimaissa, kun olemme ensin muutama sata vuotta tyhjentäneet noita maita, alamme asettamaan niille rajoituksia niin ympäristö- kuin muissakin asioissa.

Minä samoin kuin sinäkin tuotamme kulutuksellamme ilmakehään 20 kertaa enemmän hiilidioksidia kuin tavallinen intialainen, joten se siitä meidän oikeudestamme esittää sinne päin minkäänlaisia vaatimuksia.

Aletaanpa Tero yhdessä vähentämään nykyistä kulutustamme muistaen kuitenkin, että maahanmuuton vastustaminen ei ole siinä se keino:-)

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola Vastaus kommenttiin #53

Ja taas tulee yksi sankari maahanmuuttojuttujen kanssa selittelemään...

Itseasiassa maahanmuuttohan olisi hyvä ratkaisu. Jos muuttaisimme kaikki intiaan, niin meidän henkilökohtaiset päästöt putoisi huomattavasti.

Ja myös villinlännen tavoin vapaasti savuttavan rahdin päästöt pienenisi.

Toisaalta täällä yritykset jotka tuottavat vähän päästöjä ja huolehtii ihmisistä laittaisi ovet kiinni ja tuotannot siirtyisi kokonaan tunne, missä ihmisistä ja päästöistä ei tarvitsisi murehtia.

"Minä samoin kuin sinäkin tuotamme kulutuksellamme ilmakehään 20 kertaa enemmän hiilidioksidia kuin tavallinen intialainen, joten se siitä meidän oikeudestamme esittää sinne päin minkäänlaisia vaatimuksia."

Sinä ja minä tuotetaan nyt niitä päästöjä sinne intiaan.

Emme toki voi vaatia intialta mitään, mutta me voimme itse päättää millä tavalla tuotettuja tavaroita tänne sieltä tuodaan.
Intia tuottaa 3 miljoonaa tonnia, kun suommi 55000

Käyttäjän MattiKouri kuva
Matti Kouri Vastaus kommenttiin #54

Tero!

"Sinä ja minä tuotetaan nyt niitä päästöjä sinne intiaan."

Tässä asiassa olemme samaa mieltä. Erinomaisen suuri osa Aasiassa tuotetuista tuotteista tuodaan meidän käyttöömme, ja näin ollen saastutamme kotimaan lisäksi välillisesti myös siellä.

Mutta...

Ei tämän takia kannata pystyttää tullimuureja ja pysäyttää globaalia kaupankäyntiä. Riittää, kun jättää ko. tuotteen ostamatta! Tai sitten ostaa kotimaassa tuotetun (jos sellaista on) vastaavan kalliimmalla.

Toki rehellisyyden nimissä on sanottava, että eihän se ihan noin yksinkertaista ole, vaan tarvitaan myös kansainvälisiä järjestöjä, valtioiden välisiä neuvotteluja kaupasta ja ilmastonsuojelusta että paljosta muusta.

Mutta se lienee kuitenkin selvää, että tullien käyttöönotto kaikilla rajoilla on huonoin vaihtoehto moneenkin asiaan maailmassa.

Seurataan nyt rauhassa Trumpin hölmöilyä ja katsotaan, miten käy.

Käyttäjän rikukivela kuva
Riku Kivelä

"Luovutko kissastasi, pihvistäsi ja autostasi vai äänestyskäyttäytymisestäsi?"

En voi luopua mistään näistä, kun ei ole koskaan ollutkaan koiraa, kissaa tai mitään muutakaan lemmikkiä, autoa, ajokorttia... Lihaa en osta ikinä, mutta syön kuitenkin, jos leipäjonosta tai roskiksesta saan. Lenkokoneella en lennä tai ole matkustajana, en edes tietäisi, miten lippu ostetaan ja lentokentällä toimitaan. Enpä ole koskaan matkustanut kotimaassakaan. En ole matkustellut Etelä- tai Pohjois-Suomessakaan ikinä.

Äänestyskäyttäytymisestäni en aio lupua. Äänestän Perussuomalaisia jatkossakin, ellei ilmaannu vielä parempaa vaihtoehtoa.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Perussuomalaisten johdolla elämäntapasi toteutuisi jokaisen suomalaisen kohdalla muutamassa vuodessa.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Miten luulisit sellaisten maiden reagoivan, joiden tuotteille Suomi asettaisi tuontitullit? Kumpaakohan maata tällainen kauppasota kirpaisisi enemmän, Suomea vai Kiinaa?

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Tämä ei kuitenkaan ole mikään sellainen asia mille Suomi yksin voi mitään tehdä.

Ainoastaan päättäjämme voi EU:lta ja muilta kumppaneilta vaatia toimia kehitysmaiden päästöjen pienentämiseksi.

Viime vuonna muuten Kiinasta tuotiin 2,5 miljardilla ja sinne vietiin 1,9 miljardilla.

Että saman verran voi kirpaisisi kun Venäjä pakotteet, mikäli vienti kiinaan loppuisi kokonaan.

Mutta kyse on siis ilmastosta, ei taloudesta. Jos ajattelee, että talous on tärkeämpi, kun ilmasto, niin ei kannata sitten murehtia lainkaan ilmastoasioita.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Kommentoijat täällä on valmiita rankaisemaan omaa kansaa , joka on kuitenkin ilmastoasioissa edes jollakin tasolla vaikka se ei edes hyödyttäisi mitään, mutta eivät ole valmiita rankaisemaan vierasta kansaa, joka päästää miljoonakertaisesti ja ilmastoasiat ei ole lainkaan hoidossa.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Tullit ei liene se juttu jatkossakaan vaan vähenemään päin. Ainakaan kun miettii EU:n nykyisiä vapaakauppasopimuksia ja niitä kaikkia joita tällä hetkellä suunnitellaan, niin unionissa ai muualla. Niistäpäs onkin huomattavaa hyötyä yrityksille ja kuluttajille kaikkialla missä nuo sopimukset ovat voimassa.

Pariisin ilmastosopimus ja muut vastaavat korostuvat kyllä jatkossa ihan riippumatta siitä mitä mieltä täällä itse kukin sattuu olemaan. Samoin pahemmin saastuttavan tuotannon ja liikenteen verotus, niin meillä kuin muualla.

Maapallo ei sensijaan pelastu sillä että hieman epärehellisesti väitetään kaiken kotimaisen tuotannon olevan eettisempää tai vähemmän saastuttavaa kuin muualla. Ei se ole.

Suomalaisille langetettavat ylimääräiset tullit eivät sensijaan tilannetta auta vaan pahentavat. Siinä rangaistaisiin suomalaisia eli laitettaisiin ne maksamaan tavaroistaan enemmän kuin kansalaiset muualla. Pahimmillaan pakotettaisiin kansalaiset ostamaan kotimaista, vasten tahtoaan silloinkin kun on tiedossa että se kotimainen ei mitenkään vähemmän saastuttavaa tai eettisempää ole.

Kansalaiskeskustelusta olen kyllä ymmärtänyt että blogistin puolueessa olisi sellaiseen hulluuteen haluja. Onneksi nykyisin unionin ansiosta poliitikoillamme ei mahdollisuutta sellaiseen mielivaltaan ole.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Pariisin sopimus:

"Sopimuksessa lämpötilan nousu rajataan 1,5 asteeseen esiteolliseen aikaan verrattuna. Sopimuksessa myös sovittiin kehittyneiden maiden ilmastorahoituksessa kehitysmaille, joskin Kiina onnistui torjumaan itseään velvoittavan osallistumisen rahoitukseen. Kaikkein haavoittuneimmille maille voidaan myös myöntää vahingonkorvauksia. Sopimusta tarkastellaan viiden vuoden välein. Sopimuksessa annetut päästötavoitteet ja sitoumukset eivät kuitenkaan ole riittäviä vaaditun enintään 1,5 asteen lämpemisen kanssa, vaan sopimuksessa maat sitoituvat pyrkimään saavuttamaan päästöjensä huippukohdan mahdollisimman nopeasti ja pääsemään lasku"

Kirjoitat, että joudumme maksamaan nuo tullit. Se on totta. Joudumme myös maksamaan tällaiset pariisin sopimukset ja niiden kautta ohjatut varainsiirrot noille. Ikään kuin Kiinalla ei olisi itsellä rahaa hoitaa omia asioitaan? Aivan naurettavan typerä sopimus.

Korostan, että tuo ilmastovero tietenkin poistuisi sitten, kun sille ei enää ole aihetta ja kauppa olisi taas vapaata, mutta vasta sitten kun ongelmat on korjattu.

Korostan myös ja toistan itseäni kun sanon, että me täällä maksetaan joka tapauksessa, joko ilmastonmuutoksen estämisestä, tai sitten sen seurauksista.
Tulvat, myrskyt, siirtolaisuus satomenetykset jne. maksavat myös rahaa.

Kuitenkin jos puhutaan ilmastonmuutoksen pysäyttämisestä, nin se on eri asia kun talous.

Tämä jakaa kansaa. Jotkut laittavat talouden ilmaston edelle, toisin kun minä, sillä jos meillä ei ole toimivaa ilmastoa, meillä ei ole edellytyksiä talouden hoitoon, eikä mihinkään muuhunkaan.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

https://tulli.fi/artikkeli/-/asset_publisher/valia...

Kaikki menee vituiks, jos EU alkaa keräämään tullimaksua hiilidioksidin ylituotannosta eikö niin?

Kumma kyllä teräksen ylituotannon tullaamisesta vastaavaa maailmanloppua ei tule?

Kyse on siitä haluaako asian korjata vai ei.

Se tullaan aivan varmasti jossain vaiheessa tekemään, mikäli nuo kyseiset kehittyvät maat asioita itse vapaaehtoisesti korjaa ja siinä menisi kauan, koska globaalit sijoittavat löytävät aina uuden kehitysmaan, minne tehtaansa viedä ja missä taas ei asioista piitata.

Tämä jatkuu niin kauan, kun sen annetaan jatkua.

Tuotteen valmistuksesta ja rahdista aiheutuneet päästöt jos näkyisi pakkauksessa voisi auttaa ostamaan ympäristöystävällisempiä tuotteita?

Sekin on varmaan huono idea, kun se tuli persun suusta eikö niin ja siihen on kans jonkun pellen kohta tultava jotain maturasisti juttuja esittämään..

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

# 56

Jos tuotteen valmistuksesta ja rahdista aiheutuneet päästöt näkyisi paketissa, ei se sitten suomalaiselle kaikissa tapauksissa ihan houkuttelevaa olisi.
Tottakai sellaisen tiedon perusteella voisi alkaa lätkiä kansallisesti jotain lisäveroa mutta se potkisi omille nilkoille kovin usein.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Myös ilmaston lämpiäminen potkii omille nilkoille.

Mutta tuo ilmastovero tosiaan voisi olla tuote tai yrityskohtainen eikä niinkään maakohtainen joka haittaisi myös kuseisen maan ympäristöstä huolehtivia yrityksiä.

Ympäristöstä piittaamattoman yrityksen ilmastovero parantaisi päästönsä hoitavan yrityksen kilpailuetua.

Jos pakkauksessa olisi tuo päästötieto, niin kuluttajat voisi äänestää jaloillaan.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

# 58

Pitää vain muistaa että mainitsemasi vero ei välttämättä tukisi väitettäsi kotimaisen tuotannon paremmuudesta. Samalla se olisi vientiteollisuudellemme aika paha rasite. Rahdataanhan sen tuottamaa tavaraa usein toiselle puolelle maailmaa.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Joo kaikkea ei tietenkään kannata täällä valmistaa. Mutta sellaisia tuotteita, jotka on ympäristön kannalta täällä parempi, niin voi.

Meidän vientiteollisuudelle tuo esteeksi muodostuisi vasta, jos tuolle ilmastoverolle, joku asettaisi vastatoimia, mutta en usko, että ilman perusteluja niitä tulisi. Jos tulisi, niin olisi asia erikseen.

Kuten jo mainitsin, niin nuo isot maat kykenevät nopeisiin muutoksiin halutessaan, toisin kun EU joka on hidas ja kankea.

Ilmastovero sitten KUN se asetetaan, tulee olemaan hyvin lyhytaikainen, koska nuo kehittyvät maat hyvin nopeasti laskevat, että on taloudellisesti kannattavampaa investoida päästöjen pienentämiseen, kun lähteä kauppasotaan.

Muutama vuosi ja palaamme pikkuhiljaa tähän tilanteeseen takaisin vapaakaupan suhteen ja kun ne kulut hieman noissa kehitysmaissa nousee, niin voidaan jopa välttyä myös tällaisten terästullien käytöltä, koska tuottajat tulevat jatkossa olemaan tasavertaisemmassa asiassa globaaleilla markkinoilla, kun joutuvat tuottamaan samoilla säännöillä.

Käyttäjän jonirikkola kuva
Joni Rikkola

Koko ilmastoasia pitäensinnäkin hoitaa, ei niinkuin hallitus, lisäämällä kulutus autoja, mopoautoja 3 litraisella koneella, ajeluttaa pakolla SOTEtakseja paluumatkat tyhjänä jne. Eikä seo nnistu ostamalla uutta, eikä se onnistu keskittämällä. Ei lisäämällä hakkuita,varsinkaan avoakkuita. jne jne jne Hallitus tekee päin vastoin kuin pitäisi.
talousmalli ei toimi enää ilmastonmuutoskysymyksessä Ei voida listä kulutusta jotta maailmna eliitin rikkain 1% rikastuu vaikkei nytkään enää kukaan tajua paljonko ne omistavat. Kaasvu seis. On tyydyttävä vähempään. Emme tarvitse pakolaisia,valvontakameroita, miljoonia lupaia valvontaa, asioita, jotka maksavat ja joihin palkansaaja tarvitsee rahaa ja rahaa saa vain, jos muualla on kulutusta viisinkertainen määrä. Ei talousmalli pitää hylätä. Pörssit pois keinottelu pois. Tuotetaan vain tarpeellinen. Kissat ja koirat kuuluvat luontoon, eivät Suomen luontoon. Ne ovat turhake, turhaa kulutusta. Ihminen on lihansyöjä syntyjään, toki voi valita rehudieetin.
Ehkä urssi etelä.amerikan alkuasukkaiden parissa auttaisi. Siellä on heimo joilla ei ole edes sanoja asioille hallita, omistaa, varastaa, raiskata...
Repikää siitä.

Käyttäjän ApHiltunen kuva
Ap Hiltunen

Tää sarjakuva kuvaa aika hyvin Teron suhtautumista asiaan:
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/4404...

Tuo päästövero olisi kyllä minusta oikea tapa hoitaa asia, jokaiselle tuotteelle hiilijalanjäljen (+ veden kulutus ja muiden tietojen) perusteella vero tai vähintään tuo tieto tulisi olla tuotteessa printattuna, ulkomaisissa että suomalaisissa.

Joissain tapauksissa tuonti voi olla ilmaston kannalta järkevämpää kuin kotimainen tuotanto, hyvä esimerkki on se että suomalaiset haluavat ostaa kotimaisia kasvihuonekurkkuja ympäri vuoden vaikka kasvihuoneessa tuotetulla on suurempi hiilijalanjälki, varsinkin Suomen olosuhteissa. Voi myös miettiä, onko järkevää tuottaa kaikkea paikallisesti, sillä se vaatii tuotantolaitoksien rakentamista. Monet suomalaiset lihatuotteetkin valmistetaan ulkomailla vaikka liha olisikin suomalaista, koska Suomesta ei löydy sopivia tuotantolaitoksia. Kannattaako rakentaa salamitehdas joka kolkkaan vai kuljettaa se valmis tuote joka kolkkaan?

"Onko sinulla kokoomuksen, sdp:n keskustan, vihreiden, rkp:n tai vasemmiston äänestäjällä heittää tähän näkökulma, joka tukee sitä, että globaali avoin tavaran ja rahan liikkuvuus ei ole tehnyt mitään ongelmaa, vaan ongelman olet tehnyt sinä itse, kun olet syöny pihviä ja ajanu autoo, jotta voit käydä töissä?"

Kyllä globaali ja avoin talous on ihan syytön, syyllisiä ovat kuluttajat (=kansalaiset) jotka ohjaavat globaalin ja avoimen talouden kulkua siihen suuntaan kuin se nyt on. Ilman pihviä ja autoakin voi käydä töissä, joten se on henkilökohtainen valinta jolla on vaikutusta talouteen.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Se nyt ikävä kyllä vaan on niin, että tätä ongelmaa ei yksittäisillä pikkuteoilla Suomessa ratkaista.

Globaaliin ongelmaan tarvitaan globaalit ratkaisut ja tässä asiassa kuten vähän taloudenpidossakin ratkaisu on globaalin vapaakaupan tasoittaminen niin, että kaikilla on yhtenevät pelisäännöt, jotka kauppaa keskenään käy.

Teen kyllä oman osuuteni pienenä ihmisenä, mutta tiedän, että se ei riitä.

Maailma olisi jatkossa parempi, jos yrityksille annettaisiin tasaväkinen kilpailuasema ja siinä sivutuotteena päästöt pienenisi ja Suomessa talous piristyisi.

Käyttäjän ApHiltunen kuva
Ap Hiltunen

"Se nyt ikävä kyllä vaan on niin, että tätä ongelmaa ei yksittäisillä pikkuteoilla Suomessa ratkaista."

Ei niin, meidän on leikattava hiilijalanjälkeämme ja kulutustamme melko dramaattisesti tulevina vuosina, mieluiten mahdollisimman nopeasti. Haluatko Tero "vapaudut vankilasta" -kortin vai? Jos kaikki tekisivät yksittäisiä pikkutekoja niin niistähän syntyy jo suuri ja vaikuttava voima. Jäärät vaan hanaa vastaan kun pitäisi jo kääriä hihat.

"Globaaliin ongelmaan tarvitaan globaalit ratkaisut ja tässä asiassa kuten vähän taloudenpidossakin ratkaisu on globaalin vapaakaupan tasoittaminen niin, että kaikilla on yhtenevät pelisäännöt, jotka kauppaa keskenään käy."

Millä tavoin pelisäännöt eivät ole yhtenevät tällä hetkellä ja miten niitä tasoittaisit? Tuntuu että tässä halutaan että Suomi kilpailisi Kiinan kanssa halpatuotannosta, ei täällä ole järkeä tuottaa 10 euron t-paitaa ellei työehtoja ja palkkoja haluta polkea samalle tasolle Kiinan kanssa. Tätä kai Halla-aho ja persut haluavat?

"Teen kyllä oman osuuteni pienenä ihmisenä, mutta tiedän, että se ei riitä."

Miksi sitten olet näitä pieniä tekoja vastaan, kuten lihansyönnin ja autoilun vähentäminen, ne tuntuvat olevan sulle suorastaan kirosanoja? Ehdotat että ratkaisuksi pienille teoille äänestät vain persuja ja siirrät vastuusi heille. Tällaisen kuvan olen ainakin saanut.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Ilmastonmuutoksesta sen verran, mitä olen lukenut mitä, missä milloin ja mitkä saastuttavat eniten. Valitettavasti se on kansainvälinen kauppa ja meillä piiperöt Suomen päästöjen osalta askartelee Jopoilla, muutamalla Ratikalla ja Bussilla. Vau! ja meidän esimerkillä sitten maailma seuraa meitä.

Paljon asiantuntijat puhuvat hävikistä "hyödykkeiden elinkaari". Ja jotenkin jäänyt myös vaikutelma, että päivittäin löydetään uusia asioita jotka saastuttavat.

Itselläni ei ole Kissaa, enkä luovu lihasta, en autostani, enkä ole halukas osallistumaan näihin ilmastotalkoisiin, eikä minua hirveästi kiinnosta "minkälaisen maailman me jälkipolvillemme jätämme", kun se ei kiinnosta maailmaakaan.

Päivän lehdet kirjoittivat 15 tankkerin osuudesta ja suhteesta. Hiukan saa isomman kuvan kun tarkastelee realiaikaista radaria, paljon rautaa seilaa merillä. https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:...

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

# 63

Päivän lehdet puhui tuossa rikkipäästöistä. Vaikken mitään puoluetta liputakaan niin vihreät ovat siitä asiasta puhuneet kauan. Mukavaa että rikkidirektiiville alkaa löytyä kannatusta yli puoluerajojen. Olen ymmärtänyt että tietyillä tahoilla sitä on herjattu ja vastustettu ankarasti, mutta niin se alkaa takki kääntyä.

Nythän rikkidirektiivi on voimassa ns Seca-alueilla (itse kukin voi googlata itse, esim IMO seca regulation 14). Vuonna 2020 direktiivi tulee voimaan globaalisti.

Toivottavasti et kuitenkaan tietoisesti sekoittanut rikki- ja Co2-päästöjä. IMOn laskelmien mukaan maailmankaupasta noin 85-90% tapahtuu meritse, mutta Co2-päästöistä merenkulun osuus on noin 2%. Suurin syntipukki noista Co2-päästöistä on ilmailu, toisena maantieliikenne. Rahtipaattien eduksi voidaan myös laskea että niillä ei ajeta metriäkään turhaan, toisin kuin autoilla.

Noista päivän lehtien mainitsemista 15 tankkerista valtaosa on romutettu tai varastolavetteina. Siinä kun nykyinen tankkeri kuljettaa noin 20 000 konttia polttoainekustannuksiltaan 1-3 l/100 km/kontti, kuljettaa uusi rekka yhden tai kaksi konttia 30-40l/ 100 km. Nykyinen henkilöauto puolestaan kuljettaa keskimäärin 400-500 kg lastia (noin 10% yhden kontin sisällöstä) ja imaisee litkua vähintään sen 4-5 l/100 km. Pistää miettimään.

Samalla kun syyllistetään täältä liikennöiviä laivoja siitä että kansalaiset hakevat oluensa sieltä mistä halvemmalla saavat, jätetään höveliäästi sanomatta että iso osa meikäläisestä viennistä kulkee juuri niillä samoilla laivoilla.

Tottakai persut näkevät tässä myös haluja päästä rajoittamaan suomalaisten oikeutta nauttia vapaakaupasta ja vapaasta liikkuvuudesta yleensäkin, mutta sillä ei näitä murheita ratkaista.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Mutta polttoaineena on raskas polttoöljy. Onko se puhtaampaa kuin kerosiini tai 95 oktaaninen bensa tai diesel? Entä onko meridieseleissä paremmat hiukkasloukot ja EGR järjestelmä?. Älä ny viitti hei oikeesti.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola Vastaus kommenttiin #66

# 66

Rikkidirektiivi puree juuri mainitsemaasi asiaan joten kehitystä siis tapahtuu.
Samaan aikaan tietenkin on tarpeen alkaa tehdä jotain noille Co2-päästöille, jos kohta siinäkin maantieliikenteen osalta kehitystä tapahtuu jatkuvasti.

Skrubberi- eli pesuriteknologiassa suomalaisilla on osaamista ja vientipotentiaalia löytyy, ellei sitten vientimarkkinoilla jotkut ääliöt päätä sitäkin vientiä tappaa tulleilla. Olisihan se ikävää jos sellaista krääsää täältä rahdattaisi maailmalle.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Halla-aho on täysin oikeassa ilmastokysymyksessä ja myös laajemmin vapaakaupan ongelmissa, täällä vihervasemmisto ei vain halua myöntää olevansa väärässä. Kokoomus on myös vapaakaupan kannattaja ja samalla potkii itseään nilkkaan kun verotulot vähenevät ja sosiaaliturva lisääntyy työttömyyden ja alenevien palkkojen kanssa. Toki jossakin vaiheessa on pakko myöntää totuus mutta paljonko Suomi on silloin kerännyt velkaa ja onko Suomea itsenäisenä valtiona olemassakaan.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

No niin. Maailma on pelastettu, joku on luopunut yhdestä autosta monistaan. Koira on kuollut ja juuri nyt ei ole lomamatkaa kiikarissa. Petteri ajaa hybridillä ja voisi luopua pihvistä. Lamminpää on tolkullinen ja on ilmoittanut, että Tervokin on tolkullinen. Kummankin habitus antaa tosii ilmastoystävällisen kuvan. Yksi vihreä pääsi karuselliin kertomaan kuinka kiiltävä hänen sädekehänsä on.
Hajaantukaa. Loppu onkin ollut sitä normaalia öyhötys/solvaus linjaa. Mutta näin ongelmat ratkottu.

Itse taas suuntaan telakalle. Viikon päästä toiselle paikkakunnalle duuniin, sitten toiselle puolelle maailmaa. Rakennetaan risteilijöitä. Ne onkin hyödyllisiä? No lopetaan sekin. Tosin sellainen työllistää satojatuhansia ympäri maailmaa. Tuhansia suomessakin ja mahdollistaa pulleiden julkisen puolen ihmisten elämän. Risteilybisnes työllistää vielä enemmän. Pääasiassa kehittyvien maiden ihmisiä. Yhdessä laivassa saattaa olla pari parin tuhannen ihmisen miehistöä+kaikki mitä sitten tuolla ympäri maailmaa vaaditaan touhun pyörittämiseksi. Mutta matkustajat lenteleävät ympäri maailmaa myös. Samoin miehistöt ja tietenkin remppaväki. Remppaväki nyt vähenevästi suomesta. Sekin asia alkaa osaltamme olla kunnossa. Mutta kun ostan hybridin, en syö pihviä ja vanha koira kuolee, niin maailma on pelastettu. Solvaukset solvaukset pääliskaupaksi. Siinä vihreät ovat parhaita.

Todellakin olisi aika miettiä äänestyskäyttäytymistä. Vaihtoehdot vain ovat erittäin vähissä. Kyllä sellainen pelottelu käynnissä, että itse voisin ajatella tämän johtavan toivottomuuden tunteeseen. No katotaan mitä tapahtuu. Maailman päästöt kasvat nopeaa tahtia. Vaikka suomessa niitä olemme hieman pystyneet laskemaan. Joten, niin kauan kuin tilanne on tämä , niin se on toivoton. Mikäli c02 tämän ilmastonmuutoksen aiheuttaa. Tätähän ei pysty itse mitenkään havannoimaan tai todistamaan. Pitäisi vain luottaa, johonkin kasvottomaan jengiin, jolla saattaa olla ketunhäntä kainalossaan. Öyhöttämällä luotettavuus tuskin paranee ja kun on havainnut tiedoitusvälinedenkin propagandistisen otteen monissa asioissa, niin sekään luottamusta lisää.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Kun laivoille säädettiin päästörajoituksia niin nämä koskivat lähtökohtaisesti vain länsimaissa liikkuvia laivoja, Aasiasta länteen tavaroita kuljettavat alukset jätettiin päästörajoitusten ulkopuolelle ettei globalisaatio häiriinny. Kustannukset näistäkin tulivat vain tukemaan tuontia Aasiasta ja tuomaan lisäpäästöjä globaaliiin ilmastoon.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Nämä perussuomalaisten talouspoliittiset ideat ovat kuin pelaisi shakkia miettimällä yhden siirron kerrallaan.

Otetaan esimerkiksi tuontitullien nosto Kiinasta tuleville tuotteille. Kiina vastaa tähän satavarmasti vastatulleilla. Seurauksena suomalaiselle sellulle tulee korkeampi tulli. Sellun vienti on ollut kasvussa ja osin Suomen kasvu nojaa siihen. 44% sellusta menee Aasiaan.

Nerokkaan siirron seurauksena tämä kasvu tyrehtyisi. Sitäkö haluatte?

Tämä on yleinen ilmiö näissä talouspolitiikan ajatuksissanne. Asioita ei ajatella yhtään pidemmälle pohtien seurauksia ja vastareaktioita.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Ei kuulu perussuomalaiseen ajattelutapaan se, että mietittäisiin seurauksia.

Trump on mainio esikuva heille.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

https://tulli.fi/artikkeli/-/asset_publisher/valia...

Tulli ei ole mikään perussuomalainen keksintö.

Sä näet toisen siirron, eli vastatullit. Onko tuolle terästullille jo tullut vastatoimia??

Myrskytuhot, tulvat ja satojen miljoonien ihmisten siirtyminen ilmastonmuutosta pakoon on mielesttäsi ilmaista?

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Kertokaa mulle joku parempi ratkaisu ilmastonmuutokseen, jos tämä minun varmasti toimiva on huono.

Kokonaiskuvaa ymmärtävä tietää, että meille kaikille huono ratkaisu ja myös kallis on olla tekemättä mitään.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Jos ja kun yhden sähköautoon tarkoitetun akun tekeminen aiheuttaa 5 TONNIN co2 päästös niin miten sähköauto voi olla 0.päästöinen niinkuin ministeri berber möläytti pari päivää sitten.
Akkuja noissa on useita ja jos olisi 10 kappaletta niin miljoonan sähköauton pelkkien akujen tekemisestä co2 päästöt olisi yhtä suuret mitä tämä maa päästää vuodessa.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Vertailun vuoksi olisi hyvä pohtia paljonko sen bensa-auton elinkaarensa käyttämän bensan pumppaamiseen, jalostamiseen, varastointiin ja rahtaamiseen kertyy päästöjä mukaanlukien öljyjen ja suodattimien ja jarrupalojen vaihdot ja kyseisiä huoltoja tekevien rakennusten ylläpito jne.

Mutta sähköauto ei ratkaise tätä ongelmaa. Ne tulee jos on tullakseen joskus kun ovat polttiksia halvempia.

Ja toivon että näin käy, sillä 2 vuoden ja 25tkm kokemus nissan env200 täyssähköautosta oli miellytävä. Kuminkäryä ja v8 murinaa ja bensan hajua ne ei toki korvaa koskaa.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Vielä kaikille ilmastotullin vastustajille kysyn, että kun noi tullit tuhoo talouden, niin millon usan talous nyt sitten tuhoutuu?

Siellä nostellaan nyt tiuhaan korkoja eli talous edelleen vahvistuu ja kun ovat pystyneet toimiin, niin heillä on tulevaa talouskriisiä varten käytössä rahapoliittinen työkalu, eli koron lasku.

Toisin kun meillä täällä Suomessa. Tai paremminkin eurossa. Suomi kun on antanut rahapolitiikan hallinnan yhteisvaluutan pampuille.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset