*

Tero Ahtola

Mautot paaliin ja autot maaliin!!

Mopoauto asiaan on olemassa mielestäni helppo ja edullinen ratkaisu.

Normaaliin autoon esimerkiksi perheen kakkosautoon, tai tätä tarkoitusta varten ostettuun, mihin tahansa normaaliin henkilöautoon asennetaan nopeudenrajoitin, joka aktivoituu käyttäjän mukaan.

Eli omalla älyavaimella, tai ajokortin viivakoodilla tai jollain muulla vastaavalla helpolla ja yksinkertaisella keinolla.

Eli yksi ja sama turvallinen, hiljainen, mukava, vähäpäästöinen, sopivan kokoinen auto soveltuu lapsen koulu/treeni matkoihin, kun aikuisten, tai vanhempien sisarusten matkoihin.

On järjetöntä laittaa kaikkein tärkein aarteemme, eli lapsemme tuonne panssarivaunuilla ajavien juoppojen sekaan postilaatikolla ajelemaan.

Lisäksi voisi kokeilla myös rajoituksen nostamista portaittain, eli alkaen 50 ja siihen 10km/h per vuosi lisää, eli 16v 60km/h, 17v 70km/h.

Jos nopeus nousisi asteittain, niin noita hitaita autoja olisi tuolla vähemmän edessä, koska osa niistä ajaisi jo hieman lujempaa ja pääasiassa näillä ajetaan kuitenkin taajamissa ja lähialueilla, missä nopeus on usein max 60 tai 70 km/h.

Nyt on erikoinen hyppäys, kun ensin ajetaan 3v 50km/h ja sitten kerralla hyppää 80km/h.

Abs jarrut ja turvatyynyt alkaa olla jo ihan tonnin parin autoissa. Ajovakaudenhallinta on varuste, jonka merkitys korostuu vastaa maantienopeuksissa, joten se ei ole pienemmissä nopeuksissa niin merkittävä, mutta alkaahan tuokin varuste olla jo monissa halvemmissa ja pienemissäkin vakiona. Niissä ns. kakkosautoissa siis.

Liikenneturvallisuus paranisi roimasti, ja eriarvoisuus vähenisi, koska turvallinen nuoren auto halpenisi suhteessa mopoautoon, kun voisi käyttää perheessä jo olevaa autoa. Näin tuo ei olisi vain hyvätuloisten perheiden lasten saatavilla. Jos laitteen hinta asennettuna olisi noin 1.000e, niin sen voisi vaikka liisata esim. 30-40e /kk 36kk sopimuksella, niin kustannusta tulisi vain ajokortti, joka olisi siis pois tietenkin autokortin hinnasta osittain ja tuo liisarimaksu 30-40e kk. Tai sit kertarysäyksellä se tonni. Ei kallista huonolaatuista ja kovaäänistä mautoa, jossa on kalliit vakuutukset. Vaan auton kulut ei nousisi välttämättä kun lisääntyneen polttoaineen kulutuksen verran, jos käytettäisiin perheessä jo olevaa autoa.

Tuosta voisi järjestää vaikka kokeilun, niin, että kokeiluun halukkaat voisi liisata avaintunnistimella varustetun rajoittimen autoonsa muutamalla eurolla, tai kympillä per kuukausi, niin nähtäisiin, miten se toimisi.

"Eu sitä ja eu tätä" tyyliset kommentit voi sitten jättää omaan arvoonsa, tai sitten voimme samontein perua Suomi 100v bileet.

Nythän siis eu-direktiivit estää tuon, mutta kyä nyt joku järki pitää meilläkin olla, miten turvallisuutta hoidetaan.

Monessa eu-maassa tuo on kova bisnes nuo mopoautomarkkinat, joten ne haluavat lain suojaamaan bisneksiään lastemme turvallisuuden kustannuksella. Tehtäiskö kerrankin ihan järjellä päätös ja jätetään noi eu-direktiivit sivummalle...

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Mautoa ei voi paalata: paalauskonekaan tuskin saa sitä pysymään kasasssa...

Taannoin ensimmäisillä talviliukkailla eräässä kurvissa, noin 30-40km/h nopeudella asuinkatua ajettaessa, lähti vastaantuleva mopoauto kuskilta käsistä ja liukui Volvon kylkeä pitkin. Volvoon tuli yksi pitkä naarmu, mutta mopoautosta ropisi koko kuskinpuoleinen kylki tielle.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Joo nuo kolarikuvat mopoautoista on järkyttävää katseltavaa. Ja jotenkin sairasta, että kaikkein vaarallisimmilla autoilla ajaa ne joilla on kaikkien vähiten kokemusta.

Käyttäjän AleksiParkkinen kuva
Aleksi Parkkinen

Entä jos vain määrätään että alle 18v kuskilla pitää olla "max 80km/h" kyltti takana ja ylinopeudesta kortti pois täysikään asti?

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Kameratolpat ja poliisit olisivat aika voimattomia toteamaan, että kuka on 15v ja kuka täysi-ikäinen liikenteessä.

(vastaus Aleksin kommenttiin)

Käyttäjän AleksiParkkinen kuva
Aleksi Parkkinen

Poliisihan näkee sen ajokortista mutta sen ulkopuolelta on joo mahdoton nähdä.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

"On järjetöntä laittaa kaikkein tärkein aarteemme, eli lapsemme tuonne panssarivaunuilla ajavien juoppojen sekaan postilaatikolla ajelemaan."

Tuossa joulunpyhinä todistin jonkinlaista spektaakkelia, kun turkulaisen automarketin parkkihallissa täyteen ahdettu mopoauto painoi mennä lämä tiskissä ympäri parkkihallia. Poppi raikasi, ja rakkineesta paiskittiin ympäri hallia ilotulitteita.

Totta helkkarissa noille reikäpäille pitää antaa monta kertaa painavampi ja tehokkaampi lelu lenkin heittämistä varten.

Sinä saat sen aarteesi pidettyä pois juoppojen seasta ajelemasta ihan sillä, ettet osta mopoautoa.

Minä taas yritän pitää aarteitani turvassa niiltä keskenkasvuisilta reikäpäiltä, joille joku imbesilli ostaa leluja liikenteeseen.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Hyvä pointti Tomi ja vaikea olla yhtymättä näkemykseesi. Joku reikäpää kuitenkin on päättänyt, että täällä Suomessa saa 15 vuotiaana alkaa ajamaan noilla hökötyksillä ja esim. tuhansia kiloja painavalla traktorilla millä voi ajella vaikka autojen yli jos sattuu reikäpäisyys nousemaan kunnolla hattuun.
En kuitenkaan tuomitsisi nuorisoa reikäpäiksi, vaikka joku heistä käyttäytyy huonosti ja vaarallisesti ja tyhmästi ja ilmeisen rikollisesti.

Kuitenkin suurin osa nuorista haluaa vain päästä kouluun ja harrastuksiin itse ja suuri osa monilapsisen perheen vanhemmistakin toivoo, että he pääsevät niihin itse, koska haluavat ehtiä itsekin jotain harrastella.

Isoissa kaupungeissa varmaan pääsee metrolla kotiovelta ostarille notkumaan reikäpäässä ja ampuilemaan niitä raketteja ilman mautoakin, mutta ainakaan täällä maaseudulla ei onnistu kun noi välimatkat on useita kilsoja ja mitään joukkoliikennettä ei ole.

Reikäpäät on reikäpäitä ja sitä ei muuta se, että onko niillä 50kmh kulkeva leikkiauto vai 50kmh oikea auto.

Ja on aivan eri asia se, että tulisiko lasten ajaa millään autolla ja minkä ikäisenä.

Ja ne samat reikäpäät jotka siellä hallissa rellesti on joka tapauksessa sen oikean auton ratissa muutaman vuoden päästä. Heidän kulkuneuvonsa paino ei heidän reikäpäisyyteensä vaikuta.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

No tuota, lapsuuteni ja nuoruuteni maaseudulla viettäneenä uskallan sanoa, että minulla on jonkin verran kokemuspohjaa traktoreista jne.

Siltä pohjalta uskallan väittää, että traktorit eivät ole ongelma. Jostain täysin käsittämättömästä syystä en muista koskaan nähneeni kenenkään pöllöilevän traktorin ratissa, siitä huolimatta, että samat kaverit voivat hyvinkin laittaa traktorin parkkiin, ja sekoilla mopon kanssa oikein huolella. Ehkä kysymys on siitä, että kyseessä on tyypillisesti perheen ansaintaväline, johon suhtaudutaan vakavasti?

Ja silloin kun minä olin nuori, sinne harrastuksiin pääsi mopolla.

Reikäpäät on reikäpäitä, mutta kysymys onkin siitä, kuinka vaarallisia (muille) leluja niille annetaan. Minusta mopoautot olivat juuri siitä näkökulmasta virhe, ja henkilöauton antaminen samoille sankareille olisi melkoinen kardinaalimunaus vielä siihenkin nähden.

Kulkuneuvon paino ei vaikuta reikäpäisyyteen, mutta aika tekee sen suurimmalle osalle. 18-vuotiaana aika monella aivot ovat nousseet kiveksistä jo hieman ylemmäs, ja osaavat jotenkin käyttäytyä auton ratissa.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola Vastaus kommenttiin #8

Traktoreilla tuli itekin mukulana ajeltua mut 680dt fiat kulki 27kmh ja oli työkalu joten ennemmin ajoin mopolla joka kulki sataa. Kylällä meni uudemmat traktorit kuuttakymppiä ja kyllä niillä muutama kaveri onnistu ajaan kolareita kun ei pysyny koheltaessa hanskassa.

Mut ymmärrän näkökulmasi hyvin ja se on oikeutettu ja tarpeellinen kokonaisuutta ajatellen. Itse ajattelen kuitenkin nyt niin, että jos pitää valkata ajaako nuoret mautoilla vai nopeusrajoitetuilla autoilla, niin kannatan edelleen jälkimmästä. Ja en usko että aiheuttaisivat yhtään enempää ongelmia autoilla kun mautoilla. Päinvastoin ei tarttis kuunnella sitä kamalaa ääntä mitä ne romut pitää ja ihmisten säästyis tuhansia euroja rahaa kun ei tarttis noilla porsaanreikäbokseilla kikkailla. Kiitos kommenteista.

Jiri Kattelus

Tai räjäytetään koko Suomen koulutusjärjestys uusiksi. 1 ajokortti kunnon koulutus ja sen jälkeen kevenee..Nyky muoto on aivan väärinpäin!!

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Mitkähän mahtaa olla niiden poliitikkojen todelliset motiivit, jotka tämän surullisen, kaksi nuorta ihmiselämää päättäneen onnettomuuden jälkimainingeissa alkavat vaatimaan 15-vuotiaille ajo-oikeuksia henkilöautoihin. Eikö ymmärretä sitä, että jos tuo päälleajaja olisi törmännyt kohtaavaan henkilöautoon, kuolleita oilisi todennäköisesti tullut kolme. (Myös tuo päälleajaja olisi menehtynyt). Osuvampaa olisi ollut kirjoittaa blogi liikenneitsemurhien ehkäisemisestä.
Kaksi kysymystä, joita kannattaisi ehkä pohtia: Kuinka monella 15-vuotiaalla koulunkäynti tai harrastukset estyvät, koska ei ole mahdollista liikkua itsenäisesti autolla? Toiseksi kuinka paljon tuon ikäluokan liikenneonnettomuudet lisääntyisivät laajentuneiden ja yleistyneiden ajo-oikeuksien myötä.

Käyttäjän TeroTeukkaAhtola kuva
Tero Ahtola

Emme tiedä olisiko siellä tullut ruumiita 3 tai 0. Turhaa spekulointia. Ja jätetään tämä kolari pois tästä keskustelusta jatkossa.

Vastaan ekaan että täysin eri asia se että pitääkö alle 18v ajaa millään 4 pyörällä. Tämä ehdotukseni kysyy kumpi on järkevämp. Mauto vai auto rajotettuna.

Ja kakkoseen että taas turhaa spekulointia. Jos sulla on esittää faktoja jotka kertoo, että henkilövahingot lisääntyisi jos vain rikkaiden lasten lisäksi muutkin voisi liikkua autolla mutta turvallisemmalla, niin tuo ne esille.
Minua ihmetyttää niiden motiivit jotka haluaa kieltää lapsilta kaikki mutta ei sano sitä ääneen vaan kierrellen vastustamalla tällaisia ehdotuksia ilman mitään sen parempaa suoraa syytä.

Lisään vielä siihen liikeenitsemurhiin että sen blogin juttu mahtuu otsikkooon. Se on alkolukko

Harri Markkula

Mopoauto on todellisuudessa säästänyt joka vuosi useiden nuorten ihmisten hengen.

Mikko Häggman

Onhan Ruotsista, vakta tietoa että niin sanottu Eepa raktori, ( Rajoitimella varustettu normaali auto ) on turvallinen nuorten käyttöön.
Ruotsissa ollut käytäntö jo kymmeniä vuosia,

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset